tisdag, maj 27

Varför väcka den björn som sover?

Jag är en sucker för James Blunt. Hans låtar är så himla härliga, hans röst är fantastisk och texterna har sån jävla feeling. Tyvärr är två av hans låtar förstörda för alltid och det råkar vara två av de allra finaste, You're beautiful och Goodbye my lover. Anledning? Mycket enkel och mycket lätt att lista ut. Naturligtvis har det något med pojkar att göra. Goodbye my lover var den låt som först förstördes, för x antal år sedan när jag gick omkring och funderade på om jag skulle göra slut med min pojkvän eller inte. Efter att det tagit slut lyssnade jag på den så himla ofta och fällde några tårar. Än idag är det en låt som förknippas med denna någon. Ändå har jag låten på mp3n, för texten är så grymt fint. Sedan förstördes You're beautiful och den har faktiskt blivit förstörd av två pojkar. Första gången som den förstördes var på en bussresa hem från den stora staden (läs Östersund), när jag satt och försökte sova. Min kompis som lovat att sitta med mig hela vägen hem hade gett upp och lagt sig på golvet i bussen. Anledningen till att jag ville att hon skulle sitta bredvid mig var just att jag ville undvika denna nissen. Som givetvis tog tillfället i akt och kom och satte sig med mig. Efter ett tag börjar han att lågt sjunga denna låt för mig. Man kan ju tycka att det borde räcka. Men något halvår senare, på ett ungefär förstördes låten på nytt. Då var det en annan kille som under en förtrolig stund erkände att när han hörde denna låt vid ett tidigare tillfälle hade känt att han ville sjunga den för mig. Vilket jag tyvärr redan upplevt. Låten blev ännu mera förstörd i en video som handlade om honom och mig, eller hans känslor för mig. Så dessa fantastiska låtar som kunde varit några av mina favoritlåtar är numera låtar som jag inte lyssnar på så ofta. Varför väcka den björn som sover? Dock känns det ju lite trist. Men det är bara att vänja mig. Genom livet kommer flera andra låtar att förstöras. Och Goodbye my lover är ju bara mitt eget fel. Jag ska aldrig mer lyssna sönder en låt vid en viss fas i mitt liv. Aldrig lyssna till en text och hitta liknelser i mitt eget liv. Aldrig mer se samband mellan låtar och verklighet. Jag vill behålla mina låtar! Och jag vill inte bli en del av ett puttenuttigt förhållande med en egen låt. För jag pallar inte med att förstöra fler låtar. End of story =)

Nu ska jag ner till mamma och vänta på Gossip Girl! =)

Inga kommentarer: