lördag, maj 3

Politik

Jag hade inte ens varit uppe tio minuter imorse förrän jag spillde ut oboy i mikron. Drygt två minuter efter så råkade jag välta omkull en burk med blåbärssylt, det klenade i kylskåpet, splashade ner på golvet och rann längs skåpsluckan. Sicken härlig start på morgonen! Jag ville bara krypa ner i sängen igen. Men livet fungerar inte alltid så. Jag tog tag i det hela och strax därpå satte jag mig och käkade frukost.
Radion som för det mesta går här pratade på om allt möjligt. Helt plötsligt handlade det om politik. De nämnde att FI fick ungefär en halv procent i senaste valet, men ställer upp igen nästa gång. Det som är skrämmande är att Sverigedemokraterna fick ungefär 2.9 procent eller något sådant där i senaste valet! Hur tänker vi egentligen? De pratade med någon ur partiet och de tog upp det här med svensk kultur. Att han tyckte att Sverige skulle satsa på den svenska kulturen och inte moskéer och sånt där. Som svensk tycker jag absolut att vi ska satsa på den svenska kulturen, det är väl självklart! Vi ska läsa Astrid Lindgren, leka svenska lekar och så vidare. Var, om inte i Sverige, kan vi annars värna om den svenska kulturen? Sverige är ju ändå vårat land och har gett oss allt detta som vi tycker om. Så det är klart att vi inte ska begrava den svenska kulturen och bara hämta från en massa andra länder. MEN, det jag tycker är väldigt viktigt att vi tänker på är att alla invandrare inte frivilligt kommer till Sverige. Utan de gör det för att undfly krig och liknande. Självklart ska de få en moské och andra saker för att känna sig mer som hemma! Därmed inte sagt att hela Sverige ska bli förvandlat till ett annat land, Sverige ska självklart fortsätta vara Sverige. Men det finns verkligen plats för att låta andra kulturer få lite fäste här också. Något som vi alla tjänar på och kan lära oss något av. Eftersom min farbrors fru är från Moçambique tycker jag att det är viktigt att hon kan känna sig hemma även i Sverige, trots att skillnaderna mellan länderna är väldigt stora. För vi ska inte glömma hur mycket vi har fått från andra länder och hur mycket andra länder har inspirerat oss. Vi ska bemöta andra kulturer med glädje och inte med fördomar. Jag är så jäkla trött på fördomar, i princip möter jag dem varje dag. Eftersom jag bor i Norrland men kommer ifrån södra delen av Sverige. Jag förstår att folk har fördomar mot människor från andra länder, men samtidigt, är det inte egentligen väldigt härligt att vi är så pass olika? Jag hoppas att människor lär sig, annars kan den här världen bli riktigt skrämmande.

Inga kommentarer: