måndag, maj 19

Som ett rutat papper


Mänskligheten är som ett rutat papper. Varje människa har sin egen ruta på detta papper. Och vi är väldigt fästa vid våran ruta. Det är knappt så att vi vågar lämna den. Allting ska vara likadant, varje dag. År ut och år in. När någonting förändras blir vi livrädda och försöker förtvivlat att återfå kontrollen över rutan igen. Varför är vi så besatta av denna rutan, som vi kallar för oss själva? Varför identifierar vi oss så benhårt med denna? Är det vi? En fyrkantig sak med tjocka kanter? Jag tror att Eckhart Tolles bok kommer att förvrida mitt sinne. Men det är väl det som är själva meningen med boken. Antar jag. Att mänskligheten är ett rutat papper kom jag på idag på bussen hem. Eckhart Tolle är föresten en väldigt smart snubbe som har förändrat Rachel Bilsons liv. Det kan hända att även mitt liv är förändrat när jag läst ut boken som ska öppna mitt medvetande. Om jag nu är redo för att öppna det ännu. Det återstår att se. Någon mer som vill uppleva sin innersta natur och bli medveten? Då ska ni läsa Eckhart Tolles bok EN NY JORD - Ditt inre syfte. Hittills har jag kommit knappt 40 sidor. Dock är den redan komplicerad, invecklad och väldigt djup. Jag läste något jättebra om att vi alla är galna. Eckhart hade i unga år träffat på en kvinna som gick och pratade högt med sig själv, ganska argsint. Han följde efter henne en stund då det visade sig att de skulle åt samma håll. Och inne på herrtoaletten tänkte han "jag hoppas att jag aldrig blir som henne". Eckhart la märke till hur mannen bredvid honom kollade konstigt på honom. Då slog det honom att han hade sagt det hela högt. I den stunden insåg han att han pratar ju med sig själv hela tiden. Bara att han gör det tyst och denna kvinna gjorde det högt. Skillnaden var att hon var mer arg och han mest orolig. Så vi är alla galna! Är inte det en tröstande tanke? I alla fall, jag rekommenderar boken. Än så länge. Återkommer säkert om detta längre fram.

"Ju snabbare du är på att sätta verbala eller mentala etiketter på saker, människor eller situationer, desto mer ytlig och livlös blir din verklighet och desto mer okänslig blir du för verkligheten, det livets mirakel som ständigt breder ut sig inom dig och omkring dig. På det sättet kan du bli mer smart och intelligent, men visdomen går förlorad liksom glädjen, kärleken, kreativiteten och livfullheten. De ligger dolda i det stilla mellanrummet mellan förnimmelsen och tolkningen av den. Naturligtvis måste vi använda ord och tankar. De äger sin egen skönhet - men behöver vi bli fångna i dem?"
(En ny jord s.31, Eckhart Tolle, 2005 USA)



Take my hand and walk with me.
trust me now

Inga kommentarer: