fredag, juni 20

Midsommar

Min midsommar har inte riktigt börjat än. Den börjar nog inte riktigt förrän grannarna kommer över och käkar. Det ser jag fram emot, skitkul kommer vi att ha! Sedan skjutsar grannen oss till Fröjdholmen. Och det blir säkert kul, men ändå känns det lite halvtrist. Fast så får man förstås inte säga, nu kommer alla vilja jaga mig med en slangbella ikväll, högsta pris till den som prickar. Men jag är inte uppväxt med midsommarfirande där och förra året var kul, för all del, ändå är det inget jättefantastiskt över det hela. Jag tänker tillbaka lite smått på andra midsommaraftnar. För det mesta var vi hos min morfar, med farmor, farfar, deras grannar, lite kusiner och diverse annat kul folk. Vi dansade runt stången, grillade, drack bål, hade sjukamp och bara skrattade och njöt av livet. Sedan var vi i Belgien över en midsommar. Då hade vi ingen midsommarstång, men för att göra det bästa av situationen så stack vi en purjolök i en vinflaska och klädde den lite fint. Dessutom råkade det bli alkholvin till barnen, trots att det skulle vara alkoholfritt. Någon tog fel flaska i affären. Det är verkligen slappare inställning till alkohol i resten av Europa, känns det som. Där finns det ju alkohol i varje matbutik. Jag tycker att det är mysigt på sätt och vis. Inte för att jag dricker själv, men det ser trevligt ut. Spritflaskor är för det mesta fina.

I alla fall, nu är hästen här. Min hals gör förbannat ont och jag minns inte vem jag drömde om inatt, typiskt, för den personen ska tydligen kyssa mig snart enligt ett midsommarsms. Jag har för mig att jag drömde om gansa många människor, så det blir ett jävla kysskalas för min del då. Vilket inte lockar alls.
Föresten vet jag inte alls vad jag ska ha på mig ikväll. Åh, dessa I-landsproblem. Jag ska nog fortsätta med Systrar i Jeans. Åh, det är en sådan mysig serie och de böckerna känns verkligen som den perfekta sommarläsningen. Tycker ni inte?

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER =)

Inga kommentarer: