måndag, juni 16

Frihet

Ibland blir jag lite smått sur. Inte visste jag att wordpaketet och hela skiten gick på nästan 1500 spänn. Men jag måste ju ha det! Själva grejen med en bärbar dator är ju att jag ska kunna skriva var jag vill, när jag vill och allt sånt där. Liksom, jag gillar inte det här med att skriva i mitt rum, fastklistrad vid en data du inte kan flytta utan att det tar år. Nu kan jag bara ta min Claes och gå ut och sätta mig i gräset. Finna inspiration i vinden som blåser, andas djupa andetag i luften som forsar omkring mig. Det är precis så som det ska vara. Jag har en massa att skriva, massor att få ner i bokstäver, ord, meningar. Fantasin finns för tillfället, ämnet finns, allting finns, friheten finns. Men word, det finns inte. Nej, jag måste skaffa det omedelbart! Sedan kör vi, jag är ledig i tre veckor. Inser ni vilka möjligheter det ger? Tre veckors frihet, bara jag och orden. Sedan blir det fullt upp ett tag. Då blir det jobb, sedan flytt direkt efter och sedan ska det packas upp, möbleras och fixa och dona med lägenheten och sedan börjar skolan. Jag måste fixa word nu!!

Föresten så har jag köpt fyra böcker idag. Jag älskar när man får mycket böcker till ett lågt pris. Utvalda titlar på Coop, fyra för 100. Klart att man slår till. Jag älskar böcker, fast jag är inte riktigt den bokmalen nu längre som jag var förr. Jag gick och lånade böcker, minst tio st varje gång, och det låter mycket, men vad kunde det dröja innan jag var där igen? Två, tre veckor? Ja, något sånt där! Men det var ju ungdomsböcker då och inte vuxenböcker. Nuförtiden läser jag nästan aldrig ungdomsböcker längre. Jag lämnade dem bakom mig ungefär när jag var tolv år, då krävde mitt lässinne svårare utmaningar, svårare böcker, svårare ord, svårare handling. Fast det finns favoriter som jag kan läsa om och om igen.
I alla fall, de böcker jag köpte heter:
Att söka hänryckningen Kathryn Harrison
Alla själars dag Cees Nooteboom
Till Mervas Elisabeth Rynell
Fjärilsjakten Marika Cobbold Hjörne
Nu får vi se hur de är, men de verkade bra, lite djupa och sådär på baksidan i alla fall. Fast först ska jag läsa ut Hatets Barn av Catherine Cookson. Åh, jag älskar Cooksons böcker! Hon kan trolla med orden, trolla med ens sinne och göra en totalt fast. Jag är en sucker för hennes verk, totalt. Denna boken har jag läst förut och jag älskar den! Det är en av de bästa böcker hon har gjort. Dessutom ska den finnas som film/serie eller något sånt där. Den måste jag få tag i. Jag ska kolla på Ginza eller något.
Som sagt, tre veckors frihet och de tänker jag ägna åt att umgås, läsa och skriva. Båda syrrorna jobbar tyvärr. Men det betyder ju klirr i kassan.

Mer intressant idag då? Jag vann en glass på vadslagning, jag har använt mina gula tightings offentligt, mammi och jag har handlat och varit på bilbesiktningen. Som föresten är mycket roligare i Skara.
Nu kommer snart S hem, jag längtar!

Inga kommentarer: