tisdag, juni 3

Bli av med din oro

Imorse försov jag mig. Med ungefär 40 min. Trots detta satt jag och väntade på bussen ute i en blå trästol i säkert en kvart. Jag hatar att försova mig. Fast det är i praktiken härligt med lite extra sömn. Jag drömde precis innan jag vaknade. Det var en skäggig man som skulle berätta om en bok, jag har för mig att boken hette Ett och nått med stjärnor eller någonting. Innan han började berätta skulle jag bara titta på klockan så att jag inte försov mig. I drömmen alltså! Så jag tog mobilen och tittade och då vaknade jag till för då hade jag försovit mig.

Två gånger idag har jag pratat med E. Väldigt spännande! Jag har pratat henne lugn. Genom att få henne att slappna av. Dessutom har vi haft temadag idag så vi har inte gjort så mycket. Tittat på filmer, diskuterat och trätt på kondomer på morötter. Sista lektionen var elevens val och då var jag ledig. Så jag satt ute i det gröna gräset och läste och lät solen värma mig. Då och då fick jag lite sällskap av kringvandrande personer.

En ny jord - ditt inre syfte är utläst nu. Och jag rekommenderar den verkligen! Jag tänker försöka att tänka på innehållet ofta och bli mer medveten. Nu tänker jag ta itu med en annan bok. Den heter The Worry Cure BLI AV MED DIN ORO med kognitiv beteendeterapi. Visst låter det intressant? Jag tror att det finns mycket att hämta i den här boken och jag längtar efter att lägga mig i en solstol ute och sätta tänderna i den. Konstigt uttryck föresten, jag tänker inte käka upp boken. Det skulle nog inte göra mig lugnare. På framsidan är det en stor smilie. Varför är smilisar gula föresten? Det är lite mer än 300 sidor i boken, så ett litet tag tar det nog. Den här typen av böcker, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla dem, brukar ta sin lilla tid. Även om de är intressanta så är de väldigt tunga också. Men nu ska jag inte pladdra på här utan sätta fart.

De sju orosreglerna för verkligt oroliga människor:


  1. Om du kan föreställa dig att något hemskt ska hända, är det ditt ansvar att oroa dig för det.
  2. Acceptera ingen ovisshet - du måste förvissa dig om hur det verkligen ligger till.
  3. Behandla alla dina negativa tankar som om de vore sanna.
  4. Allt hemskt som kan hända återspeglar vem du är som person.
  5. Misslyckande är oacceptabelt.
  6. Gör dig omedelbart av med alla negativa känslor.
  7. Betrakta varje sak som ett akutfall.

Och de sju stegen som hjälper dig att besegra din oro och bryta orosreglerna en gång för alla:

  1. Gör klart för dig vad som är produktiv och improduktiv oro.
  2. Acceptera verkligheten och bestäm dig för att ändras.
  3. Utmana ditt oroliga sätt att tänka.
  4. Koncentrera dig på det djupare hotet.
  5. Förvandla ditt "misslyckande" till en möjlighet.
  6. Använd dina känslor istället för att oroa dig över dem.
  7. Skaffa dig kontroll över tiden.

I alla fall, det där är det första som syns när boken slås upp från början. Troligtvis följer lite rapporter titt som tätt om boken.

Ha en skön kväll people =)



Inga kommentarer: