måndag, juni 2

Daggkåpa


Jag gillar daggkåpr. Jag gillar att se vattenpärlan ligga bland det gröna. Jag gillar att gå ut efter regn och hitta alla droppar i tryggt förvar.





En daggkåpa ville jag vara och bära daggpärlor klara

i kjol så fin med uddig kant
- det skulle allt vara fasligt grant

Förut lurade jag min fyraåriga granne att jag är lika stark som Pippi. Hon tittade på mig med beundran i blicken. Sedan sa hon det att om man kan lyfta hästar, då kan man även lyfta kossor. Ja, sa jag, det kan jag också. Och hundar också, tillade hon. Ja, hundar också. Fast hon tittade allt lite skeptiskt också. Och man såg hur hon tvekade på om hon skulle tro mig. Antagligen måste jag upp till bevis snart. Typiskt.

Nu ska jag sova. Ensam. Men jag kan ändå höra dig andas bredvid.

Inga kommentarer: