tisdag, januari 8

Påhopp på oskyldiga människor

Nu är första skoldagen avklarad. Och det är ju skönt. Men det är oändligt mycket kvar. Men vi får väl göra det bästa av situationen. Jag skulle kunna tänka mig att skolan slutar 13 juni ungefär. Fredagen vecka 24. Jag ska ta och kolla upp det. Sedan ska jag ha nedräkning. Dag för dag. För att lägga märke till att varje dag verkligen är en dag mindre. Jag tror att jag räknar med loven, för det är ju inte antalet skoldagar som är det intressanta utan mer hur många totala dagar det är kvar till skolavslutningen.

Hösten längtar jag efter. Dels för att det är min födelsedag. Och en tanke slog mig just, jag kommer troligtvis att fira den med min syster eftersom vi bor ihop. Och med tanke på att vi bor där vi bor då är det inte omöjligt att hela släkten kommer och firar mig också. Hoppas kan man ju alltid.
I alla fall, för till hösten kommer vi att ha så otroligt kul! Jag och ena syrran. Förhoppningsvis kommer våran storasyster och hälsar på oss två små hjälplösa offer ibland. Rätt ofta. Om vi har tur.
Just nu känner jag för att gå Samhäll/språk. För jag känner mig sugen på att läsa latin. Det är ett språk för bildade människor! Alla smarta människor kan läsa latin, det står för utbildning och klass. Så jag funderar starkt på att gå det. Det vore grymt kul plus att jag kan läsa både spanska och franska. Låter det inte toppen? Jo, det låter nästan för bra för att vara sant.

Och jag hade fått ett ganska fint msnmeddelande förut när jag loggades in. Spännande. Men aldrig ta ut något i förskott och det är inte rätt tidpunkt eller något sådant. Jag tänker inte begå några misstag eller ta steg i fel riktning nu heller.

Jag var tvungen att titta på slutet på Dirty Dancing förut. Hoppas Dvd:n kommer imorgon. Tänk vad skönt när man slipper spola hit och dit utan när man istället kan hoppa mellan olika kapitel. Det längtar jag efter.
Men istället för att sitta här och drömma mig bort i tankarna om när den skall anlända ska jag skriva lite i min kalender. Plus leta fram en bok som jag kan läsa i skolan. Jag tycker det är jättedumt att vi inte får leta bok på läspassen eftersom vi behöver en bok för att kunna läsa och det handlar ju om det ämnet. Ibland tänker inte lärarna längre än vad näsan räcker, jag tvivlar på att de ens tänker hälften. För deras tänkande täcker nog inte ens deras näsor! Vi är ute på djupt vatten, skolan är ute på djupt vatten. Och vårat enda skydd mot vattnet är ett isflak och en dag kommer det där isflaket att smälta och vi alla kommer att störta mot bottnen. Då skulle vi ha haft en dörr att flyta på. Men det har vi inte. Utan vi får hålla i lärarnas långa näsa. Deras långa näsor har de fått av alla deras lögner.
Är det bara jag som inser att de proppar oss rätt fulla med skit? Vissa dagar känns det så i alla fall. Och detta är en sådan dag. De gör oss bara nervösa för morgondagen, de sätter höga och ibland orimliga krav på oss. De ger oss hela tiden ansvar och glömmer bort att ibland vill vi inte ha ansvar, ibland vill vi bara vara ansvarlösa och passa på att njuta medan vi kan. För enligt dem kommer vi aldrig att ha en lugn stund som vuxna. Enligt dem blir inte livet bättre utan snarare sämre. Vi kommer aldrig att få ordentliga jobb med löner som vi klarar oss på om vi inte pluggar på ordentligt och vi kommer aldrig att kunna behålla dem såvida vi inte uppför oss helt fläckfritt. Och föresten kanske vi inte ens har någon planet att leva på då för den kanske är helt förstörd.
Nej, kära lärare, ni förstör verkligen våra framtidsutsikter. Kanske ni är bittra? För att ni aldrig blev något annat än lärare.

Ja, jag var tvungen att vräka ur mig en massa skit mot oskyldiga människor. Men nu känns det åtminstone lite bättre inombords. Och är det inte det vi alla strävar efter? Att må lite bättre i våra meningslösa själar? Jag tror nog det.

Tonårstjejens ständiga fråga: Vad ska jag ha på mig imorgon?

Inga kommentarer: