söndag, april 20

En blick mot sommaren

Jag ska alldeles strax ta tag i mig själv denna dag i april. Jag ska ta på mig riktiga kläder, tvätta ansiktet, borsta tänderna och försöka göra klart fysiken. Sedan ska jag lägga upp ett träningschema åt mig själv eftersom dansen snart är slut. Jag mår illa men känner mig glad. För första gången på över ett halvår så har jag ätit corn flakes. Visserligen inte Kelloggs, men ändå! Ihop med jordgubbsyoghurt. Jag gillar det.
Kikade på en gammal somrig bild och fick sommarkänsla och saknad i kroppen. Men man ska inte blicka bakåt, inte vilja återvända till forna dagar. Man ska titta framåt och sträva mot nya minnen. Men det tär i hjärtat när man tänker på vänner man haft men förlorat på något sätt. Brist på engagemang kanske. Från båda håll antar jag. Vissa vänskapsrelationer är korta och intensiva och kan ge sköna minnen. Det är så livet är antar jag. Allting varar inte för evigt, få saker gör det. En glass har sitt slut, liksom vänskap.
Och jag har kommit på två saker som är sorgliga med flytten jag gör till sommaren. Dansen, jag kommer att sakna dansen och ibland är det väldigt fint och härligt häruppe. Naturligtvis kommer jag att sakna vännerna och framför allt familjen och hundarna. Men det säger sig självt. Fast jag ser fram emot allt det nya jag kommer att få, även om jag på många sätt redan har så mycket därnere. Men jag bygger lite nytt också. Jag ser fram emot att varje kväll somna i samma rum som E, att sitta på balkongen med henne sköna sommarkvällar och bara prata medan vi dricker coca-cola i vinglas. Jag ser fram emot att träffa släktingar, ta hand om kusinerna, promenera runt i Skara med en massa goa vänner. Att åka ner till Göteborg och Halmstad. Att umgås vid Flämman och att bada och sola och åka bil. Att leva livet på platsen mitt hjärta tillhör totalt. På många sätt återvänder jag hem och jag gillar det. Var vingarna bär sedan vet ingen. Jag och KF har snackat om att dra till Göteborg sedan kanske, men vem vet? Först har vi tre gymnasieår framför oss. Planer behövs bara lite svagt. Så jag ser framåt, med ett stort leende och jag längtar. Efter lägenheten med en röd fondvägg i köket och badkar i badrummet. Allt kommer att bli så himla bra! För vad som än händer, så är jag hemma.
Först ska jag vara här i Jämtland och få ett bra avslut på tiden här. Vi har planerat grillkvällar, midsommarafton och massa annat. Jag ska umgås med mina vänner och jobba på turistbyrån. Förhoppningsvis är vädret fint. Förhoppningsvis blir sommaren här precis som jag vill. Sedan börjar gymnasiet och allvaret stundar bakom krönet. Men jag tror att allt blir bra. With or without you.

Inga kommentarer: