fredag, februari 22

En enkelbiljett till Dödens tåg

Igår blev det ingen blogg. Men det var en bra dag! KF och AN fyllde 16 år båda två. Vi lyssnade på Paulo och sprang omkring och hade massa fuffens för oss inne på Nolia. Och så fick vi våra klasströjor & några av oss fick byxorna. Klart det hade varit snyggare med silver, men det rosa fick duga.
Den här dagen har varit både bra och dålig på diverse olika vis. Jag är trött och irriterad men jag vet inte riktigt varför. Förmodligen kommer det sista för att jag är det första.

Syrran åkte hem igår. Så det är inte så mycket skratt längre. Just idag orkar jag i och för sig inte heller. Men det är lite trist och tomt när de lämnar. Det är skönt att ha dem hemma.

Det är kallt. Jag fryser. Jag har inga direkta planer inför helgen. Ikväll kommer en släkting och någon mer. Kul! Annars ska jag väl plugga hemkunskap, franska och måla naglarna. Det är ungefär vad som kommer att hända. Jag tänker ta det lugnt. Ska ringa några telefonsamtal, åtminstone ett, till KF. Jag borde väl städa också, men det hamnar alltid längst ner på min lista och blir aldrig riktigt av.

Det här med att sola solarium. Jag tycker att man begår ett stort misstag och är fullkomligt dum i huvudet om man gör det. Snacka om att köpa en enkelbiljett till Dödens tåg. Varför inte vara vit som en snödroppe men leva några år längre? Ett liv kan avslutas så snabbt ändå, måste vi ?betala? och söka efter anledningar till att avsluta det lite snabbare? Och man tänker att, åh, det är ingen fara, ingenting kommer att hända mig, varför skulle jag råka ut för detta. Någon kommer att göra det. Någon har gjort det. Någon köpte en enkelbiljett till Dödens tåg. Och om denna någon fick chansen att tala och ändra på detta tror inte jag att denna någon köpt denna enkelbiljett. Jag gör det inte. Jag vill inte. Jag vill inte köpa en enkelbiljett till den resan. Jag vill inte följa med, inte än på många år.
Folk som går och solar på solarium, jag vill slå dem med något hårt, få dem att förstå vad de gör med sig själva. Få dem att verkligen, verkligen förstå innebörden av det hela. Förstå vilka konsekvenser det kan bli. Men det går ju inte. De kommer inte att fatta förrän de har packat väskan och står på perrongen, redo att ta sin plats på Dödens tåg. Då kanske de förstår innebörden, då får de ta konsekvenserna av sitt enfaldiga handlande. Och vi andra vinkar av dem med vita rosor och vita näsdukar med broderier som fladdrar i vinden. Tar farväl med en stor klump i halsen, en mage som bränns och tårar som rinner och fångas upp av den kyliga vinden. Om solen lyser? Nej, knappst. Om fåglarna sjunger? I såna fall kan vi nte uppfatta ljudet. Om du ångrar dig? Ja, det tror jag.

Klasströjan

Framsida


Baksida

Inga kommentarer: