lördag, december 1

Tomtarna skriker

Jag sitter här nu. Med nymålade naglar. De två första är syrenlila, sedan en orange, en glittrig mörk orange och en knallröd på den långa lillfingernageln. Sedan är den andra tummen halvt röd och sedan en mörkmörk röd och en mörk lila. Jag kollade om mina små burkar nagellack fungerade och det gjorde dem. Fast den röda var lite seg. Hursomhelst, jag älskar röda naglar. Förut har jag tänkt att det bara är för dem med lååånga naglar. Men jag har tänkt om. Så jag ska försöka införskaffa mig ett rött nagellack snart. Och lära mig att måla naglar som en Gud eller något liknande. Det är fint med välskötta naglar. Jag borde börja sköta mina bättre och spara ut dem. På sistone har jag rivit av dem väldigt generöst.

Idag klev jag upp och kikade på julkalendern, första avsnittet och det kan nog duga utmärkt. Så ska upp samma tid imorgon och kika. Det är skönt att gå upp tidigt. Man får en del gjort. Jag har dammsugit, putsat fönster och speglar och dammat. Och målat naglarna och sprayat stövlarna. Eller mamma spraya men jag tittade på i alla fall. Sedan har jag tagit ner den stora delade spegeln och hängt upp en mindre och finare. Väggen ser mycket större ut och skillnaden är enorm.
Jag har också vässat mina kajalpennor och sådär. Det var längesedan jag använde någon så jag var tvungen att måla lite runt ögonen bara för att.
Jag har också ätit korv och mos. Jag älskar mos! Det är gott, särskilt om man har morotsstavar till.

Nu har jag också fått en stjärna i fönstret och när det blir mörkt måste jag nog gå ut och kika hur det ser ut utifrån. Sedan ska vi försöka få upp gardinerna snart. E hade någon klipsk idé. Blått, grått, blått. Kanske blir fint.
Jag ska nog ställa upp mina tomtar nu när jag ändå känner lust för det. Så är de uppe till första advent.
Föresten vräker det ner snö ute. Men det kanske får det, för det är ju trots allt vinter nu. För december är en vintermånad. Det kan jag inte förneka på något sätt.

Men nu tror jag att tomtarna skriker på mig.

Föresten, mina barn ska heta Saga, Lukas, Leo och Siri. Måste komma på ett femte också. Men dessa namn är så söta.

Inga kommentarer: