tisdag, december 4

Halt och spya

Skola. Pest och pina. Digerdöden och kolera. Halt och spya. Spindlar och kryp. Hemskt! Det är jobbigt, så mycket och när det blir för mycket. Tro inte att jag vill ta tag i det då, nej, då vill jag hellre göra något annat. Som att spela KändisTP med morsan eller alfapet på internet med T. Ja, vad som helst i princip. Men inte sätta mig ner och plugga. Jag vill spy över franskaböckerna, jag vill kasta biologin i väggen och glömma allt om världsreligioner. Jag vill vara fri! Inte behöva känna detta måstet att ta itu med skolarbete. Jag orkar inte och lusten saknas. Jag vill... något helt annat. Ta ett break, springa långt härifrån. Komma tillbaka? Tja, kanske, kanske, kanske. Men tveksamt, oja, så väldigt tveksamt.
Imorgon blir det tidigt dag. Tidigt skola. Tidigt allt. Sent säng. Så känns det. Plugga järnet däremellan. Det är vad man borde göra, men det kommer inte att bli så. Imorgon kommer det att slappas. Precis som annars. Se på julkalendern och låta tiden slippra iväg som sand mellan fingrarna. Som om man inte alls hade häcken full av äckliga läxor och plugg inför prov.
Ändå känner jag mig inte nervös, jag kommer klara G på allting. Jag vet det, det är en sån trygghet med att vara mig. Att jag brukar på något sätt klara det mesta. Inte för att jag verkligen sliter asset av mig, utan för att jag brukar ha flyt. Jag brukar fixa det på något sätt. Så får hoppas att jag bara flyter med och att allt går som jordgubbssylt.

Jag blev tagen och tänker än på det. Dina tårar. Aldrig sett något liknande. Ett hugg i själen eller något sånt. Kanske var det hjärtat? Fann inte de rätta orden, that's for sure. Men jag förstod så väl, så himla väl. Jag vet precis hur det är. Inte tomma ord här inte. Nej, jag vet verkligen.

Jag har faktiskt fastnat för låten Tu m'as promis. Den är ändå fin på något sätt. Du lovade mig och jag trodde dig. Fint, sorgligt, vackert. Jag älskar olycklig kärlek. På ett sätt. Ibland förstör den allt.

Jag har nog blivit en gambler. För nu ska jag in på blip och försöka hitta lite alfapetmotstånd. Det är svårare där än i verkligheten. Jag klådde mamma med fem poäng förut, lite smått stolt. Jag fick till flera ord med x i. Bra, bra! Så det får nog bli en omgång, sedan ska jag ner och göra iordning mig. Kanske ringa T en liten stund, eller så gör jag det imorgon. Varenda dag måste man ju inte höras. Jag är trött idag och konstig i magen. Kanske jag håller på att bli sjuk? I klassen hade vi ett fall av spya idag. Så vore det konstigt om jag blev sjuk? Ja, faktiskt. Med tanke på att jag aldrig varit spysjuk sedan jag var fem år. Å andra sidan, kanske det är dags nu?

Men nu ska jag spela alfapet med magen fylld av pannkakor och hollonsylt.

Inga kommentarer: