lördag, augusti 9

De hann parkera

Nu har jag precis kommit tillbaka efter en promenad bort till Coop. En sådan där sakta promenad som man ändå blir lite svettig av. Jag hade nog helt enkelt för mycket kläder på mig för trots att himlen är grå och mulen så är det varmt ute, väldigt klibbigt och sådär. I alla fall på vägen dit var det ganska lugnt, en bil åkte förbi och en kille vinkade med en pensel, sedan såg det ut som att de skulle köra rakt in i Lidl, men de hann parkera innan. Jag gled in på Coop och kikade mig omkring. Letade reda på den Glutenfria hyllan, vilket inte var det lättaste och hämtade sedan en korg och plockade i två paket majsbröd, två nektariner, tejp, paketsnöre och presentpapper. Sedan ställde jag mig i kön, betalade och packade ner allt i min ryggsäck som jag fyndade nere i Gekås på deras väskbutik därutanför, en sådan där svart ryggsäck som jag letat efter för endast 59 kr. I alla fall, jag packade inte ner rullen med presentpapper utan den höll jag i handen. Det kändes som att många tittade konstigt på mig på min promenad tillbaka, som om de försökte lista ut vad det var för en blå rulle jag gick och bar på. På vägen tillbaka log jag och skrattade för mig själv, njöt av livets simpla saker. En bil åkte förbi mig och killen i passagerarsidan gjorde någon konstig grimas, inte på något elakt sätt, inte som jag uppfattade det i alla fall. Sedan skrattade jag åt en söt kråka som hoppade ner för trottoarkanten, hoppade över till andra sidan och hoppade sedan upp på trottoaren på andra sidan. Dessutom skrattade jag även åt ett förälskat par som höll varandra i hand och gick om mig med väldig fart. Sedan förstod jag varför de hade så bråttom för jag såg dem stå och välja bakelse inne på ett bageri. Jag känner mig gladare än vad jag gjort på länge, jag trivs verkligen jättebra här. Jag trivs med att det finns saker att göra, alltid finns det människor att titta på och fina hus att titta på. Det finns mycket människor här i närheten att träffa och jag njuter verkligen. Boy, om jag har hittat hem i stadslivet.

Men nu tänkte jag laga lunch här i lägenheten för första gången den här veckan, ja, första gången ever på riktigt liksom. Och det blir den där pytten som har legat i kylskåpet så länge. Till efterrätt blir det en nektarin och kanske lite sollapande på balkongen. Och sedan till det läskiga för dagen, slå in paketen.

Inga kommentarer: