tisdag, februari 10

Tvättmedel och sallad

Idag tvättar jag. Sånt behövs ju ibland och nu när jag är själv så finns det ju rimligtvis bara jag som kan göra detta. Jag kom naturligtvis inte ur sängen förrän åtta, vilket ändå är ett enormt framsteg sen sist. I alla fall, jag kliver upp och tar på mig min blåa mjukisdress och fyller tvättkorgen med en av de tvätthögar som jag sorterat dagen innan, det vill säga igår alltså. Och sedan går jag ut i köket för att ta fram sköljmedel och tvättmedel. Jag möts av en hemsk syn, vi har endast tvättmedel för vitt. Det slår mig att sist vi tvättade så tog kulörtvättmedlet slut. Jag skulle ju ha handlat tvättmedel till nästa gång, idag. Något som jag totalt förträngt. Jaja, tur att Ica hade öppnat i alla fall. Eftersom det blir sallad idag tänkte jag passa på att handla till den på samma gång. Så jag skriver ihop en nota och tar på mig jackan. På väg ner till källaren med tvättkorgen kommer jag på att notan ligger kvar uppe i lägenheten. Ni som varit observanta märker att detta är misstag nummer 2 den här morgonen.

Jag lämnar tvättkorgen i tvättstugan och rabblar inköpslistan för mig själv, sju saker skulle jag ha. Då kan jag ju i alla fall inte missa något. Så jag traskar iväg till affären och trots att det inte fanns någon sol som lyste så var det ändå en härlig morgon, frisk luft som kyler ner lungorna. Det var lite folk ute och jag var knappast ensam i butiken. Jag tog en korg och strosade sakta omkring i affären. Jag måste alltid kolla köttdisken när jag är där. Idag var det tur för jag hittade en bit benfri kotlett, riktigt pangpris! Den åkte i korgen och sedan köpte jag grejer till salladen (jag visste inte att tonfisk var så dyrt!) och en korv lingonsylt. Jag går vidare till kassan och där blir det problem igen. Det var något strul med ett kreditnummer som någon skulle sätta upp allt på. I alla fall, kassören var strålande och tog in extrahjälp som fick lösa det där medan han öppnade en annan kassa. Så det gick rätt smidigt ändå. Det var en sån där trevlig kassör som är lagom pratglad och som är lugn och ler mot en.

Sedan gick jag hem och tvättade och plockade upp maten =)

Inga kommentarer: