måndag, december 15

Styrelseskick

Ett prov i demokrati stundar. Styrelseskick är svåra saker. Fast det är väl egentligen det mesta. Och det är lite hemskt att veta att det inte finns något som är fulländat. Att vi liksom står ut med saker som är bra, men inte i närheten av perfektion. Och ändå är demokrati det styrelseskick som jag anser är bäst. Bäst utav dem som finns att erbjuda alltså. Jag skulle inte vilja att Sverige blev någon diktatur under till exempel Reinfeldt. Ja, inte under något vänsterblockparti heller för den delen. Och jag är inte så mycket för kommunism heller. Fast det beror väl på att det känns som att kommunistiska länder brukar spåra för mycket i väntan på att allt ska bli bättre. Och det är klart att allting inte kan vara perfekt på en gång. Det inser ju jag också med mina unga ögon. Men det finns ju olika vägar för att nå något som är mer perfekt. Och då tror inte jag att terror som under Stalins Sovjet till exempel är en bra metod.
Å andra sidan lär vi nog aldrig få uppleva det perfekta samhället och den perfekta världen. Fast det är ju bra på sätt och vis. För perfekthet blir ju alltid tråkigt i längden, det kan väl ingen förneka, eller? Men ett samhälle som är bättre än dagens vore ju inte helt fel =)

Nej, dags för avrundning. Men det var roligare att skriva lite snabbt om detta än att faktiskt plugga på. Någon som har tips på aktuella händelser om demokrati får gärna lämna en kommentar =)

Inga kommentarer: