måndag, december 29

En tunn hinna

Nu är det inte långt kvar tills början på det nya året och slutet på detta år. Och det är nu alla sammanfattar vad som hänt under året, alla roliga upplevelser och so on. Jag är däremot inte så bra på att göra sammanfattningar för jag tänker alldeles för mycket framåt och på nutida händelser för att komma ihåg allt som hände i början av det här året. Och det är väl inte så konstigt egentligen? Massor av saker har hänt och massor av dagar har förflutit. Och ska man sammanfatta ett år ska man nog inte sammanfatta det i alla dagar då man egentligen inte gjorde något. För sådana dagar finns det massor utav på ett år.
I januari var jag väldigt glad eftersom min näst äldsta syster bodde hemma där ett tag. Resten av månaderna i början av året umgicks jag väl med kompisar och pluggade och spenderade tid med mina föräldrar och hundarna. Sportlovet tillbringades hos Morfar och Farmor&Farfar med bland annat båda syrrorna, den ena fyllde år då bland annat. På påsklovet var jag också söderut och vi var i Halland med S&D och F&F och gick på Ge-kås och hade slappa dagar. Det var på slutet av påsklovet som jag gjorde intagningsprovet till gymnasiet, som gick bättre än förväntat.
Vi åkte på klassresa till Göteborg, dagar som jag sent ska glömma! Vi stiftade nya bekantskaper och en av människorna från Göteborg har jag fortfarande lite kontakt med, inte lika mycket som i början, men då&då. Avslutningsmiddagen och vårat showiga nummer med raggningsrepliker hör till de roligaste minnena i år.
Jag slutade nian, insåg att jag tog ytterligare ett kliv mot vuxenvärlden och såg på det hela med skräckblandadförtjusning. PP var häruppe på sommaren och sedan kom hennes familj också. Jag jobbade på Turistbyrån, där jag trivdes som fisken i vattnet. Sedan packade jag ihop mina saker och drog söderut till en lägenhet och blev stadsbo för första gången i mitt liv.
Efter härliga dagar började skolan och jag lärde känna ett helt gäng med fantastiska människor, lärare och elever. Och att vara i skolan är jättekul och vi gör roliga saker och vi har lärt oss otroligt mycket under den här hösten. Jag har haft roliga utekvällar med L&E. Och matfestivalen var inte helt fel. Jag har lärt mig en del om mig själv, men haft perioder då jag varit väldigt förvirrad i mina känslor. Jag och T var ihop ett tag, men bestämde sedan att kompisskap passar oss två bäst för stunden. Jag har umgåtts med mina härliga släktingar och njutit av deras sällskap. Jag fyllde 16 år och spenderade kvällen innan min födelsedag med släkten. På höstlovet var jag i Göteborg hos AB och sedan var jag hästvakt hos B&B med sambon.
Och en av de största vinsterna detta år, tror jag, är att nu på årets sista dagar har jag nog äntligen lyckats bryta kontakten helt med en människa som betytt en del under alldeles för många år. Och det vore toppen för min del.
Jag har nog mognat lite till och lärt mig att ta bättre hand om mig själv. Och jag har utvecklats inom dansen.

Ja, detta är väl en del av vad som finns att säga om 2008. En liten liten tårtbit av hela tårtan så att säga. Det går ju alltid att fylla på med detaljer och krydda till det hela. Men jag kommer bara att missa mer än hälften av alla detaljer och då blir jag bara frustrerad och så tar det massor av tid. Och tid är ju pengar, inte sant? ;) Nej, men jag låter det hellre vara såhär. Ganska opersonligt egentligen, mer en tunn hinna omkring allt det verkliga. Och inuti den här hinnan finns allt som betyder ännu mer.
Något mer jag aldrig kommer att glömma är alla härliga dagar med AB, särskilt de spontana dagarna i slutet av sommaren. Och jag får inte heller glömma tjejhelgen i Halland, som klår det mesta i år. Eller PP, som alltid finns här för mig. VBs besök i Oktober piggade upp mig. Och all kontakt med gamla vänner, både därnere och häruppe.

Tack alla de som spelat stor roll i 2008, nu kör vi på för fullt under 2009 också =) För livet har ju bara börjat och det finns massor av saker som vi ska göra ihop =)

Inga kommentarer: