tisdag, november 20

Sans me parler

Il a mis le café
Dans la tasse
Il a mis le lait
Dans la tasse de café
Il a mis sucre
Dans le café au lait
Avec la petite cuiller
Il a tourné
Il a bu le café au lait
Il a reposé la tasse
Sans me parler

Il a allumé
Une cigarette
Il a fait des ronds
Avec la fumée
Il a mis les cendres
Dans le cendrier
Sans me parler
Sans me regarder
Il s'est levé

Il a mis
Son chapeau sur sa tête
Il a mis son manteau de pluie
Parce qu'il pleuvait
Et il est parti
Sous la pluie
Sans une parole
Sans me regarder
Et moi j'ai pris
Ma tête dans ma main
Et j'ai pleuré

En jättefin och sorglig dikt på franska. Skriven av Jacques Prévert. Det går faktiskt bara bättre och bättre för mig i franskan och speciellt sedan vi bytte lärare. På senaste glosförhöret gick det verkligen kanon och det känns skönt. Hoppas på ett bra betyg, om inte till jul så åtminstone till slutbetyget.

Igår kom vi på en sån himla bra plan och jag hoppas så att själen värker att det kommer att bli så. Jag vill jag vill jag vill! Fast det är ju sällan det blir som man vill. Men snälla! Åh, om det är något jag vill ha i julklapp, så är det detta.

Mitt dörrhandtag hade lossnat. Men det har löst sig nu. Fast för tillfället har jag inget handtag, men jag får se det från den ljusa sidan. Jag har ju åtminstone en dörr till handtaget när vi väl skaffat ett att ha där.
Jag ska nog ta itu med lite franska sen också. Annars är det en ganska lugn vecka. Jag känner mig smått sur för att jag inte fick göra mitt teknikprov idag när jag pratat med läraren om det i fredags. Smått senil kanske? Åtminstone tror jag att det är på väg.

Inga kommentarer: