söndag, november 18

Radix lecti

Dagens rubrik är latin. Ingen människa är väl så bildad som den som kan latin? Har jag inte rätt? Jag menar, säg att du sitter på ett café med din latte och den där dyra kanelbullen och så kommer det fram någon och börjar vräka ur sig en massa på ett urkonstigt språk som visar sig vara latin. Hur fränt är inte det? Latin är ju liksom höjdarnas ord, prästerna och läkarna o.s.v. Latin känns ju som ett språk för de bildade.
Jag försökte förgäves att hitta en sida som skulle översätta svenska och engelska till latin. Men kunde inte alls hitta någon. Tack och lov att Dassboken finns med några bra fraser. Så här nedan följer de som kändes bäst att veta.

Radix Lecti
Soffpotatis.

Magister Mundi sum!
Jag är universums härskare!

Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum. Interdum modo elabitur.
Hoppsans! Pratade jag latin nu igen? Tokigt. Ibland slinker det bara ur mig.

Vacca foeda.
Korkade kossa.

Nullo modo!
Aldrig i livet!

Prehende uxorem meam, sis!
Snälla, ta min fru!

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?

Hostes alienigeni me abduxerunt. Qui annus est?
Jag blev kidnappad av aliens. Vilket år är det?

Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra.

Non sum pisces.
Jag är inte en fisk.

Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus.
Din mor är en hamster och din fader luktar fläderbär.

Canis meus id comedit.
Min hund åt upp den. (mycket användbar)

Bracce illae virides cum subucula rosea et tunica Caledoniaquam elenganter concinnatur!
De gröna byxorna passar så bra ihop med den där rosa skjortan och den skotskrutiga kavajen!

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ursäkta min herre, sade du att ditt namn var "Idiot"?

Iam ego sum necare te.
Nu kommer jag att döda dig.

Ancilla, face mea laganum!
Slavkvinna, gör pannkakor!

Cogito, ergo doleo.
Jag tänker, därför är jag deprimerad.

Så ut och verka bildade gott folk med dessa fantastiska fraser på latin. Ni får ju förstås öva er fram till ett fint uttal som kanske är någorlunda riktigt. Lycka till!
Det allra bäst är också att troligtvis är det få människor som kommer att förstå vad du säger. Vilket gör att du kan briljera med vilken fras som helst utan att tänka på att det ska passa in i själva sammanhanget.

Inga kommentarer: