tisdag, oktober 20

Korvkok

Idag på dagens latinlektion så sa F till mig "du har nog varit kock i ett tidigare liv". Och jag måste nog instämma. Jag är en fena i köket. Idag har jag lagat min paradrätt, korv med bröd utan bröd. Och jag vet att många kan tycka att det är svårt att få till korven. Så därför tänker jag bjuda på mitt specialtips.
Men vi tar det hela ifrån början, steg för steg för att slutligen komma till mitt tips.

1) Införskaffa korv, förslagsvis genom att köpa.
2) Öppna förpackningen och ta ut lagom antal.
3) Ta fram en stor kastrull och fyll denna med vatten.
4) Lägg i korven samt ett lagerblad, för mer smak, krydda vattnet, gärna med vitpeppar.
5) Ställ kastrullen på en platta och vrid på högsta värmen.
6) Låt vattnet koka upp.

Och det är nu mitt fina tips kommer. Det kan vara svårt att veta hur lång tid korven ska koka och när den är klar. Låt vattnet bubbla för fullt, känns det jobbigt att ha plattan på högsta värmen så ha på näst eller nästnäst högsta. När korven har spruckit vet du att den är ätklar!! =) Helt genialt!

Inga kommentarer: