torsdag, augusti 20

Panta mera

När vi ser någon som går och rotar efter pantflaskor och burkar i soptunnor, så tror jag, om jag ska dra alla över en kant, att de flesta tänker lodis. Lite synd tycker man säkert om personen också, men kanske inte så mycket mer. För många är det en rätt vanlig syn som kanske inte berör nämnvärt.
Men vad som lätt glöms bort är att även om de som vill ha pantflaskorna egentligen kanske bara är ute efter panten, så gör de ju samtidigt en god gärning. De där flaskorna och burkarna skall ju inte alls ligga i soptunnor världen över. De ska ju pantas! Inte bara för kronornas skull utan för miljöns skull. Så alla ni som letar pantflaskor, ni är ju dagens hjältar!
Jag ska inte uppmuntra alla att börja rota efter pantflaskor nu, för det finns ju folk som kan behöva panten bättre. Men tänk vad bra det är att någon pantar dem så att de kan användas på nytt.

Jag är egentligen väldigt dåligt insatt i det här med att vara klimatsmart, jag skulle vilja kunna mycket mera. Men nu vet jag i alla fall vad jag ska googla på nästa torsdag när vi har en håltimma mellan 10.45-14.00. Idag spelade jag mafia wars och sedan läste jag Expressen, DN och var inne på ne och läste om tjernobylolyckan 86, koreakriget, uruguay m.m. Jisses, vad jag ska vara allmänbildad när tvåan är slut om schemat kommer att se ut på ungefär samma sätt året ut.
Idag har jag för övrigt även haft min första latinlektion. Visst, det är lite jobbigt i början när man inte kan så mycket och det blir mycket prat. Men någonstans inom mig så bor den lilla flickan som hungrig slukar kunskap och hon gillar det, väldigt väldigt mycket.
Nu ska jag läsa Simone de Beauvoir på en solig balkong och njuta av sommaren som idag verkligen är här. Sedan ska jag inhandla en tårta som jag och Piraten ska äta för att fira våran kära moder på vårat sätt, då vi tyvärr inte kan avnjuta den tillsammans med henne själv. Men jag är övertygad om att det glädjer henne att vi proppar i oss =)

Inga kommentarer: