onsdag, augusti 19

En sista smak av sommaren

Vi åt nyss hallon med ovispad grädde. Om det var gott? Det smakade helt förjävla underbart! En sista smak av sommaren, som verkar lida mot sitt slut med läskigt hög hastighet.
Och sommaren är inte det enda som tar slut med hög hastighet. Tänk hur snabbt saker och ting går ifrån en position till en annan. På en dag är allting vänt. Man vaknar på morgonen och allt är toppen, man går därifrån, gömd ifrån det starka solljuset bakom stora solglasögon med solen i ryggen. Intet ont anande, förrän man har kommit en bit på väg. Ungefär vid kvällningen slår det en hur fel allting blivit, något som du knappt vetat om innan. Och sen fortsätter allting bara att rasera utför.
Är det inte konstigt? Snudd på obehagligt.

Jag tittar tillbaka såhär i efterhand, som man alltid gör på fina saker och tänker att det var lite som en dröm. Om jag hade nypit mig i armen för lite över en vecka sedan kanske det inte hade gjort ont, men om jag nyper mig nu, ja då känns det. Fast det kan i och för sig bero på hur mycket man tar i. Jag vet inte riktigt, jag bara spekulerar.

Men som den kloka och fantastiska Boye en gång skrev ner med sin penna:
"Ja visst gör det ont när knoppar brister
Varför skulle annars våren tveka?"

Inga kommentarer: