måndag, januari 11

Blame it on the alcohol

Jag var nykter på nyår. Jag drack inte en enda klunk av något som innehöll alkohol. Inte någon 2.25 procentig cider eller en liten klunk av champagne eller något. Som sagt, spiknykter. Efteråt när jag pratade med en kompis i telefon sa han till mig "du är för feg för att dricka".
Hade det varit en film så hade allting stannat upp vid den kommentaren. Hade det spelats musik hade den tvärt avbrutits. För feg? Kan man vara för feg för att dricka? I min värld finns inte det. I min värld finns fega människor som dricker för att grupptrycket säger att man är cool då. I min värld finns det pinsamma människor som häver i sig en massa alkohol för att alla andra gör det. Pinsamma människor som gör bort sig själva och mår dåligt dagen efter.
För det mesta har jag inte emot när folk dricker, så vida de inte blir för jobbiga. Fulla människor blir väldigt själviska och det är irriterande.

Men i alla fall, jag tycker att det är mycket fegare att dricka. Man flyr ju ifrån kärnan av sig själv. Allt man gör gör man i en slags dimma och det kanske inte är ens rätta jag som gör det.
Så jag förstår inte kommentaren "du är för feg för att dricka". Nej, jag är inte för feg. Visst har jag druckit alkohol. Men jag har inget behov av att vara något annat. Jag råkar faktiskt tycka att jag är helt okej nykter. Jag kan prata med folk och vara social ändå utan en massa alkohol. Jag kan ha kul. Jag kan minnas allting efteråt. Människor som dricker för att bli roligare och för att få roligare behöver nog jobba med sig själva och bli mer bekväm med sin egen person än att hitta den självsäkerheten och tryggheten i alkoholen.

För alla som vill lyssna på en bra låt kan de ju sätta på Jamie Foxx med Blame it on the alcohol.

Inga kommentarer: