tisdag, april 6

Docklek

Jag satt och kikade i en katalog med leksaker just nu. På en av sidorna kom det upp dockvagnar och dockor. Då slog det mig att när flickor leker med dockor är det en slags oskyldig övning inför den dag de ska bli mamma på riktigt. De pysslar om dockorna och månar om dem. När jag var liten lekte jag nästan aldrig med dockor. Jag fick en docka en gång, men jag tror inte att jag pysslade så mycket med den. Jag och mina systrar lekte med barbie. Och visst, ibland var man mamman i familjen, men det är på ett annat sätt. Med barbie och dess tillbehör gjorde man mer en historia, det blev verkligen en liten fantasivärld.

Tänk om detta gör mig till en dålig mamma?! Jag ska nog köpa en docka någon dag framöver och öva mig.

Å andra sidan, titta på vissa av de som är mammor? De får det att se ut som att det är något vilken idiot som helst kan klara. Jag behöver nog inte oroa mig...

Inga kommentarer: