torsdag, mars 11

Estocolmo by night

Stockholm var det ja. Där var vi i helgen. Jag hade en skitbra helg.
Tåget upp på lördagen gick bra, vi fick sitta ihop och vi kom fram i tid. På vägen upp träffade vi dessutom en skön gubbe som pratade Esperanto. Han gav oss ett kort och så skrev han ett meddelande på Esperanto på det kortet. Ett fint minne!
Väl framme i Stockholm gick vi till vandrarhemmet och checkade in. Sen käkade vi tacos och köpte tunnelbanekort och drog ut till Kairo Bazar, där jag köpte min första höftsjal. Den är lite orangebeigesandaktig i färgen med bruna inslag i ett genomskinlig tyg med massa guldmynt som är fastvirkade på gammalt traditionellt vis.

Efter det blev det stan för hela slanten. FC köpte en skitfräsch tröja och jag höll på att köpa ett par mjukisbyxor, men det blev inte så. Vi shoppade inte så mycket någon av oss faktiskt. Men alltid kul att kika lite i affärerna. Vi fikade på Hurtigs konditori också, ett trevligt och fint ställe. På kvällen åt vi middag på Agaton i gamla stan. Vi höll på att strunta i restaurangerna i Gamla stan för det var svindyrt på nästan varenda en. Men sen stod det en inkastare i till en restaurang som började prata med oss. Gav oss en massa komplimanger och sa att de skulle bjuda på champagne. Så vi stövlade in. Vi fick ett bra bord, de hade runda bord, vilket vi uppskattade. Vi var ju ett sällskap på fem personer, inte kul att sitta sida vid sida och mittemot varandra då.

Vi satt på restaurangen väldigt länge och åt gott och hade det trevligt. Vi fick ett glas med något i, vi antog att det var mousserande vin. Jag åt viltköttbullar med potatismos och lingon. De andra åt lite kött, lasagne och pasta. Mycket god mat och man fick faktiskt helt lagom, det var inte snålt. Jag drack bara ett glas varm choklad till efterrätt, men de andra åt någon fin chokladmousse och vaniljpannacotta. Efter restaurangen, där vi satt i över två timmar drog vi till en irländsk pub. Men där var det väldigt mycket folk så vi letade vidare efter en trevlig pub med lite mindre folk på för vi skulle träffa en kompis till E.

Till slut när vi höll på att ge upp hittade vi en jättecharmig pub. Man gick nerför en trappa och kom in i en liten källare med välvt tak i sten och fina bord och en mysig bar och sköna soffor och mysiga lampor och tända ljus. Bartendern var supertrevlig, lite som en pappa. Till slut dök grabbarna upp och vi satt och snacka och hade det jättetrevligt. En av killarna såg ut som Tom Cruise i hans yngre dagar. Det blev senare och senare och de och E och CF funderade på att dra ut. Så vi drog ifrån puben. Jag, S och FC skulle gå och lägga oss, men de andra tänkte dra ut. Vi fastnade ute en stund också. Sen blev det kramkalas och vi gick åt skilda håll.
Vi som skulle till vandrarhemmet tog en taxi som blev gratis i slutändan, då de inte tog kort och automaten inte fungerade. Gratis är gott!
Sen kom E, CF och FK till vandrarhemmet så jag satt och tjöta med dem en stund innan jag trillade i säng.

Upp tidigt nästa dag och så packade vi ihop oss och drog till Scandic vid Järnvägsstationen och åt hotellfrukost. Jättebra utbud och vi åt ordenligt med mat! Riktigt gott =) Tåget kom i tid också och vi hittade helt okej platser. Större delen av resan kunde vi sitta ihop. Och jag kom i tid till jobbet.

Ja, det här var Stockholm i snabbt genomdrag =)