fredag, juli 16

En knäpp grej

Tidigare i våras skulle min kära moder beställa allergitabletter åt mig. Eftersom jag är pollenallergiker (bland annat). I och med att vi inte bor på samma ort brukar hon beställa och betala mina tabletter över internet och sedan är det bara för mig att hämta ut dem på mitt lokala apotek. Otroligt smidigt! Mina tabletter är receptbelagda och hon beställde dem på en lördag, samma dag som receptet gick ut. På måndagen fick hon ett mejl om att det inte gått igenom och att hennes pengar hade förts tillbaka. Mycket riktigt så hade hennes pengar kommit in på kontot igen. Min mor tänkte då att hon får ordna ett nytt recept åt mig och beställa nya tabletter. Inget mer med det. Hon ordnade ett nytt recept åt mig och köpte nya tabletter åt mig. Dessa tabletter anlände till mitt lokala apotek och jag hämtade ut dem där. Detta var länge sen. 100 tabletter kom och 100 tabletter är uppkäkade för ungefär 1-2 veckor sedan.

Igår fick jag ett samtal ifrån dolt nummer. Först misstänkte jag att det kunde vara ifrån en kompis till mig som brukar ringa ifrån dolt nummer. Så var ej fallet, utan det var en kvinna ifrån mitt lokala apotek. De hade rensat sina hyllor och hittat en blå påse till mig. Så jag gick in idag för att kolla vad det kunde vara. Varken jag eller min mor hade någon aning om vad som kunde finnas i påsen. Det visar sig vara en ask tabletter, nämligen ifrån det första receptet och ifrån den gången då det inte hade gått igenom och mor min fått tillbaka sina pengar. Väldigt skumt att de inte hört av sig tidigare.

I alla fall så drog jag historien om receptet och att det inte gått igenom för apotekskvinnan. Hon gick och pratade med en annan apotekskvinna. Sedan kom hon tillbaka till mig och sa att apotekskvinnan som ringt mig igår skulle komma in vid 13. De skulle låta henne kika på saken och sedan höra av sig till mig. Jag sa till dem att jag faktiskt inte har någon användning för 100 sådana tabletter nu. Och de brukar sällan räcka till nästa år för bäst före-datumet är alltid för kort för det.

Vi får väl se hur detta slutar. Jag tänker i alla fall stå på mig. Jag vill inte ha de där tabletterna för jag har inget behov av dem och enligt apotektet på nätet har det inte gått igenom. Borde det inte vara fel av dem att ge ut tabletterna till mig om det enligt nätet inte gått igenom, antagligen pga att de tyckte att receptet var ogiltigt?

Inga kommentarer: